maandag, november 03, 2003

Nerdelandse games

Nederland heeft kent geen echte Gamesindustrie. Davilex is de enige ontwikkelaar geweest die meerdere (matige) titels heeft uitgebracht. Inmiddels heeft Davilex de ontwikkeling van haar games uitbesteed. En de grootste prestatie van Lost boys op gamegebied is tot nu toe Schippers van de Kameleon. De game Call of the dragonfly is nooit "Gold" geworden. Ondertussen is de spelletjestak van Lost boys verder gegaan onder de naam Guerilla. Het veelbelovende Killzone moet hun eerste titel worden. Momenteel zijn nog enkele kleine ontwikkelaars in Nerdeland actief. ZZICT werkt aan de first-person shooter Lost Legion; BumbleBeast heeft Big Scale Racing ontwikkeld, een doorontwikkeling? van gamerws, lijkt het. daxx heeft in maart een aantal mobiele spelletjes geintroduceerd. En Playlogic zal dit kwartaal met een aantal spelletjes op de markt komen. Ook Lunagames - Mobile Gaming heeft een aantal mobiele spelletjes ontwikkeld. Op IGDA Amsterdam Chapter staan nog een aantal Nederlandse ontwikkelaars. Misschien dat Level Up | Gamesconference 2003 tot nieuwe Nederlandse ontwikkelaars kan inspireren. Het congres wordt georganiseerd door een internationaal gezelschap, Digital Games Research Association in samenwerking met de Universiteit van Utrecht Dat er wel potentie op game-gebied is, bewijzen 2 Nerdelandse Game-helden: Arjan Brussee is de ontwerper van het wereldwijd nog steeds populaire Jazz Jack Rabbit. In de jaren negentig heeft hij Orangegames opgericht dat later is opgegaan in Lost Boys. Maar de held van het moment is Mr Elusive, Jan Paul van Waveren, AI-bot designer voor Quake III bij id Software, de spelletjes(-engine)ontwikkelaar die sinds Wolfenstein 3D al 10 jaar de standaards bepaalt in de 3D gamewereld. Dit is een interview met Jan Paul in Kijk. Als alle 'oude' nerds hun 20 jaar geleden ontwikkelde Commodore, Amiga en zx-spectrum spelletjes 'porten' naar de Nokia N-gage, staan we als mobiel hightech gameland in 1 keer op de kaart.

Geen opmerkingen: