dinsdag, februari 03, 2004

Kosten van privacy

Veel websites hebben tegenwoordig een verplichte gratis registratie. The SWIPE Toolkit data calculator rekent precies uit wat de waarde is van je weggegeven persoonlijke gegevens. Weliswaar uitgedrukt in dollars maar de prijzen in Europa zullen niet veel verschillen. Je kunt met de calculator bepalen wat een abonnement op een site je zou kosten als je ervoor had moeten betalen. De niet gemaakte kosten kun je zien als de kosten van verlies aan privacy. HP Labs heeft onderzocht wanneer mensen bereid zijn persoonlijke gegevens af te staan bij een online veiling. Vrij vertaald blijkt dat we persoonlijke gegevens afstaan als die niet te veel afwijken van de rest van de groep. De informatie wordt dan niet gezien als waardevol. Volgens mij hanteer ik de volgende regel: IF de kosten van verlies aan privacy <= geschatte waarde van de content AND site = betrouwbaar THEN vul ik het formulier netjes in ELSE niet. Die sites kosten ook geld om in de lucht te houden. In ruil daarvoor mogen ze mijn gegevens gebruiken. Zo bijzonder zijn mijn gegevens niet. Bovendien werken de betrouwbare sites met een optin. Je wordt alleen lastig gevallen als je dat zelf wilt. Wil je dat marketeers in Nederland je niet lastig vallen dan kun je dat aangeven bij de DDMA via het Infofilter. Alleen veroorzaakt het infofilter een aardige paradox. Via het infofilter kom je in een bestand die bij de DDMA aangesloten bedrijven moeten gebruiken. Om thuis niet gestoord te worden moeten je gegevens overal bekend zijn. Ook bij bedrijven die jouw gegevens nog niet hadden. Hetzelfde geldt voor de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Als klant kun je bij een organisatie aangeven dat je niet door haar marketeers benaderd wilt worden. Als een bedrijf dit zorgvuldig doet dan moet een marketeer juist deze zgn. optoutgegevens bij iedere marketingactie gebruiken. Bovendien zou de marketeer deze optoutklanten extra goed moeten volgen om ervoor te zorgen dat hij ze bij een verhuizing niet op het nieuwe adres aanschrijft. M.a.w. optoutgegevens zijn de meest gebruikte en best onderhouden gegevens op de marketingafdeling als de WBP exact wordt nageleefd. Ik sta liever anoniem tussen 100.000 anderen in een paar databases dan dat mijn adresgegevens overal bekend zijn en mijn gegevens bij iedere marketingactie in Nederland worden gebruikt. Maar dat is mijn idee van privacy.

Geen opmerkingen: