zaterdag, maart 12, 2005
Alternatieve Werkelijkheid Spelletjes
Wie herinnert zich nog de eerste Planetrace in 2002? Fans moesten aan de hand van cryptische aanwijzingen hun kandidaat, via een kompas, over de hele wereld in de juiste richting sturen.
Planetrace was een echt crossmediaspel; geheime boodschappen werden geplaatst in de krant: aanwijzingen kon je vinden op websites; er waren chatboxen en forums om te overleggen; mobiele telefoons en GPS om de kandidaat de laatste hints door te geven en tv om achteraf te zien hoe de avonturier het ervan af had gebracht.
Wekenlang draaide mijn sociale leven om mijn avonturier Anouk. Met nachtelijke ploegendiensten hebben we Anouk door Australie geloodst. Geheime fora met oplossingen werden opgericht, programmatuur was beschikbaar om de firewalls te omzeilen om toch tijdens het werk de chats te kunnen volgen. Ik heb gespioneerd bij andere kandidaten, protestemails geschreven naar de planetraceleiding vanwege de misstanden en ben naar de fanclubavond in Dordrecht geweest. Dankzij Planetrace en Google weet ik nu nog feilloos virtueel de weg in o.a Marokko, Dubai, Las Vegas en delen van Australie. Kortom, ik ging helemaal op in het spel en ik was niet de enige.
Een commercieel succes is planetrace nooit geworden. Op het hoogtepunt had Anouk zo'n 400 fans. In totaal zullen in 2002 een paar duizend mensen hebben meegespeeld. Waarschijnlijk om meer mensen trekken, speelde je het spel in 2003, helaas, niet meer in fanteams, maar was het ieder voor zich. In 2004 was planetrace niet meer. Voor de liefhebbers is er weer hoop want in de States zijn dit soort crossmediaspelletjes wel aangeslagen.
In 2001 werd in de States, the Beast, de eerste Alternate Reality Game (ARG) gelanceerd om de film A.I. te promoten. En na het succes van de ARG's I love bees (ter promotie van Halo) en Regenesis lijkt het genre mainstream te worden. Cnet omschrijft ARG's als:
[quote]"an obsession-inspiring genre that blends real-life treasure hunting, interactive storytelling, video games and online community and may, incidentally, be one of the most powerful guerrilla marketing mechanisms ever invented.
These games are intensely complicated series of puzzles involving coded Web sites, real-world clues like the newspaper advertisements, phone calls in the middle of the night from game characters and more. "[/quote]
Momenteel wachten liefhebbers op de start van Perplex City. De website om deze spelletjes te volgen is het Alternate Reality Network.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten