donderdag, april 21, 2005

Stoeien met digitale content

strand.gifDe traditionele mediamaatschappijen zijn flink aan het stoeien met het web. De muziekindustrie biedt schoorvoetend legale muziekdiensten aan. Uitgevers weten amper raad met 'civiele journalistiek'. En nu staan de filmindustrie en de tv-maatschappijen aan de vooravond van grote veranderingen. Op C|Net.com staat een serie artikelen over de toekomst van de Amerikaanse tv en tv-series (via DutchCowboys). Het enorm populaire downloaden van tv-series via bittorrent, Tivo en 'on demand tv' van Comcast ondermijnen de huidige businessmodellen met hun vaste uitzendschema's en de reclame die op deze schema's is afgestemd. De reactie van de traditionele tv-maatschappijen laat vooralsnog op zich wachten omdat er in hun ogen nog geen goed verdienmodel is voor 'on demand tv'. Ondertussen proberen ze het verlies aan inkomsten te compenseren met de verkoop van tv-series op DVD (die via bittorrent..) of experimenteren met mobiele tv. Ook de grote filmstudios krijgen dankzij het web te maken met meer concurrentie. Onafhankelijke filmmakers die het web slim inzetten, kunnen nu de strijd aan met de grote filmstudio's. In zijn presentatie, 'Models for sustainable cinema' heeft Eli Chapman een aantal originele ideeen om met een film geld te verdienen op het web. Zijn centrale idee is om fans en consumenten bij alle fases van het productieproces van een film te betrekken. Verkoop aan de fans vervolgens, via micropayments (zie Bitpass), alle digitale artifacten zoals scripts, audities, achter de schermen-scenes, stills etc., die tijdens het filmproces onstaan. Want delen worden meer waard dan het geheel; een ringtone kost in NL als snel 1,50 en de originele track op Itunes, 99 cent. 'The Strand Venice', van de makers van de Blair Witch Project is een voorbeeld van zo'n nieuw aanpak.

Geen opmerkingen: