maandag, maart 29, 2004
Alhambra virtueel
donderdag, maart 18, 2004
Creativiteitsmachine
Steve Thaler claimt dat hij een machine heeft uitgevonden die creatief is. Volgens de bedenker schrijft het ding muziek, ontwikkelt nieuwe limonade en heeft het nieuwe mineralen ontdekt. Zijn gepatenteerde machine heeft al een patent op een idee verkregen.
De creativiteitsmachine is gebaseerd op neuraal netwerk. Zo'n netwerk moet je eerst trainen om resultaten te kunnen voorspellen. Om bijv. de prijs van een huis te kunnen voorspellen geef je een netwerk een lijst met huizenprijzen en een aantal variabelen die de huizenprijs kunnen bepalen, zoals vloeroppervalk, aantal kamers, aantal badkamers, de grote van de keuken etc. Na deze training geef je van een huis de verschillende variabelen op. Vervolgens komt het netwerk tot een schatting van de prijs.
Neurale netwerken zijn al een aantal jaar gemeengoed. Maar wat maakt Thalers' machine dan zo bijzonder?
Ten eerste stopt Thaler ruis in zijn netwerk. Door connecties uit te zetten of waardes van sommige connecties te veranderen ontstaan variaties in de uitkomsten. Hij noemt dit de bijna-dood-ervaring van een netwerk. Hierdoor kan het netwerk verrassend creatieve uitkomsten geven in bepaalde domeinen. Al is dat voor het voorspellen van een huizenprijs natuurlijk niet zo handig.
Maar ook een regulier, nog niet getraind neuraal netwerk geeft onzinuitkomsten die creatief kunnen zijn. Zijn patent verkreeg hij dan ook door de introductie van een tweede neuraal netwerk. Dit netwerk beoordeelt de creatieve uitkomsten als een goed of slecht ontwerp. In New Scientist staat een uitgebreid artikel over Thaler en zijn creativiteitsmachine. Ik vond nog een slideshow die in meer detail uitlegt hoe de machine werkt.
Zijn claim op een machien die 'echt' creatief is, is door een aantal AI-onderzoekers met wantrouwen ontvangen. Of machines echt creatief kunnen zijn, is dan ook al tijden een groot discussiepunt.
dinsdag, maart 16, 2004
Magische Kubus
zondag, maart 14, 2004
Madrid
woensdag, maart 03, 2004
Webfountain
Wie denkt dat er niets meer komt na Google, moet IBM's WebFountain of Knowledge van Robert Piquepaille lezen, of mijn blog.
De metaverse
maandag, maart 01, 2004
3 soorten crossovers
vrijdag, februari 27, 2004
Virtuele Terrorist
dinsdag, februari 17, 2004
Digitale Aristoteles
vrijdag, februari 13, 2004
Denken als Da Vinci
zondag, februari 08, 2004
Ludologie, Seriously
zaterdag, februari 07, 2004
Viagra voor het brein
donderdag, februari 05, 2004
Lifelog is niet meer
Schoonheidfoutjes Google
dinsdag, februari 03, 2004
Kosten van privacy
maandag, februari 02, 2004
Dode media in de Balie
5 T/M 8 februari organiseert de balie het minifestival debalie: Een archeologie van de imaginaire media. O.a. Bruce Sterling geeft een lezing over zijn verzameling dode media, media-technologie die vergeten of nooit verder ontwikkeld is.
Toevallig beschrijft Technologyreview 10 technologieen die maar niet willen verdwijnen, waaronder de fax. Het gaat hier alleen om electronische apparatuur. Volgens mij kun je hier wel een top100 van maken als je technologie breder definieert: kerkorgels, brillen, klompen, lucifers, etc.
zaterdag, januari 31, 2004
Geniale plaatjesmaker
donderdag, januari 29, 2004
Gamegod worden
Als je ervan droomt om game leveldesigner te worden, lees dan eerst Trying Your Hand at Level Design? op Slashdot: News for nerds, stuff that matters. Wat citaten uit de reacties.
You end up working long hours on a game that will be released when you know it's only half done, only to be laid off the week after the game ships.
Yeah, except people don't realize that being a game programmer is pretty much the same as being a word processor programmer..
you quickly realize there are more Major League Baseball players than there are people working on the creative side of game design.... Translation: you had better be fscking INCREDIBLE and even then, be prepared to be an intern and move across the country or to a different country (say, Canada) to do so...and you'd better be able to do more than just edit levels. You'd better be a god.
If you are willing to sell your life for free Coke, foosball and Boston Market for dinner every night, go for it.
Op IGDA - International Game Developers Association en Gamasutra - The Art & Science of Making Games vind je nog meer carriereadviezen.
maandag, januari 26, 2004
Abonneren op:
Posts (Atom)