zaterdag, april 10, 2004
Google OS & Marketing
Topix.net Weblog: The Secret Source of Google's Power laat zien dat Google eigenlijk een Internet besturingssysteem aan het ontwikkelen is:
This computer is running the world's top search engine, a social networking service, a shopping price comparison engine, a new email service, and a local search/yellow pages engine. What will they do next with the world's biggest computer and most advanced operating system?
Het idee (meme) is zich aan het verspreiden: kottke.org heeft het al over het GooOS, the Google Operating System
Het is niet zo moeilijk te bedenken wat een marketeer kan doen als je van je gebruikers weet waarover ze schrijven (BLOGGER en Usenet), met wie ze schrijven en waarover (Gmail), naar zoeken (Google), wie hun online vrienden (orkut) zijn, wat ze willen kopen (Froogle), waar ze wonen (Google Local), welk nieuws ze lezen (Google News) en op welke adsense of adwords reclame ze hebben geklikt.
Tot nu toe hadden ze een ze een soort 'contentgeorienteerde' aanpak in plaats van een klantgeorienteede aanpak. Bij een klantgeorienteerde aanpak leg je zoveel mogelijk klantgegevens vast van vertoond gedrag, maak je een klantprofiel en deelt de klant in in een klantgroep. Met Google AdSense en AdWords scant Google de content en stemt daar de Banners op af. De klant staat niet centraal maar interesses, ongeacht wie de klant is.
Met Gmail (update: en Orkut) krijgt Google de beschikking over klantgegevens en kunnen ze profielen maken, wat hun marketing nog krachtiger zal maken. Ik ben benieuwd of ze iets met die klantgegevens gaan doen en wat ze er mee gaan doen. Of blijven ze toch op basis van de inhoud van de mails contentgeorienteerd marketen?
Google heeft wel gezegd dat ze klantgegevens niet tussen de verschillende business units gaat uitwisselen, begrijp ik uit een open brief van privacy organisaties aan Google. Ik haal dat niet uit het Gmail Privacy Policy.
Ik geef de privacy organisaties gelijk dat Google duidelijker moet aangeven wat ze nu gaan doen met die gegevens en wat er met de gegevens gebeurt als Google in andere handen komt. Daarentegen heb ik er geen bezwaar tegen dat mijn gegevens door een robot worden gescand. Als er sprake is van inbreuk op privacy dan zijn dat individuen in een organisatie die dat doen en geen robots.
BTW: Gmail (1 Gig) lijkt me ook een ideaal platform om mp3s met vrienden te delen hoewel je copyright-beschermde zaken volgens de Gmail Program Policies niet mag uitwisselen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten