zondag, april 25, 2004

Google wordt persoonlijk

Uit het interview van Steve Gillmor met Google's Sergey Brin komt duidelijk naar voren dat Google de data van Gmail aan de andere diensten wil koppelen (zie de vorige post over Gmail). Ik had het ook raar gevonden als ze dat niet gingen doen. Brin noemt 2 voorbeelden: Als je zoekt met Google krijg je bij de resultaten te zien of je nieuwe mail hebt ontvangen. Hetzelfde gebeurt als je aanlogt bij Orkut. Met die gekoppelde data kan Google marketingtechnisch veel meer doen dan alleen het personaliseren van advertenties in email en "you've got mail" alerts. Misschien weer iets vernieuwends want naast de nieuwste technologie beheersen ze ook het marketingvak erg goed. Google is viraal geintroduceerd; van contentads had, tot Google ermee kwam, nog nooit iemand gehoord; Orkut is gebracht als een exclusieve dienst voor de internetelite waar je alleen op invitatie bij mag, met als gevolg dat iedereen er bij wil en Gmail bleek toch geen 1 aprilgrap te zijn.

Geen opmerkingen: