zondag, april 18, 2004

Jabberwocky

Ik heb nog wat doorgemaald over Jabberwocky (zie vorige blog). Dit kan commercieel best aantrekkelijk zij voor winkeliers en horeca. Winkeliers kunnen met een bluetooth-programma zien welke klanten regelmatig terugkomen. Dat kan ook met een klantenkaart maar dan moeten die klanten wel wat kopen. Met jabberwocky kun je ook de niet-kopende klanten vastleggen. Andersom kun je met jabberwocky niet meten of het een kopende klant is. Je zou dus met jabberwocky de mogelijkheid moeten hebben om een kenmerkje vast te leggen. Aan de hand van deze metingen krijg je informatie over hoeveel van de bezoekers nu wat heeft gekocht en of dat vaste klanten zijn. Je kunt nog een stap verder gaan en klanten vragen een profiel (net als met proxy dating) te maken. Op het moment dat ze binnen komen krijgen ze een bericht met aanbiedingen die afgestemd zijn op hun profiel. In de horeca kun je meten of klanten regelmatig terugkomen en of iedere keer dezelfde klanten terugkomen op een thema-avond of party. Vooralsnog is dit natuurlijk toekomstmuziek omdat de meerderheid van de mobiele telefoons nog geen bluetooth heeft. Je kunt ook nog een aantal vraagtekens zetten bij het privacy-aspect. Maar een bluetoothid is anoniemer dan een klantenkaart. Het is alleen een nummer.

Geen opmerkingen: