donderdag, september 16, 2004

Mijn radio-optreden als weblogger

Zo dat was vreemd. Zat ik opeens op 14 september in de studio voor Tros Radio Online omdat ik op mijn weblog iets over downloaden had geschreven. Ik was wel een beetje gespannen want mijn laatste mediaoptreden - waar ik, als grapje in Avro's Sportpanorama, met mijn voetbalelftal de toekomst van het Nederlands elftal moesten verbeelden door op een knolleveld te spelen en waar ik pontificaal in beeld kwam met een mislukt hakje - was geen groot succes. Ik was 'als consument' uitgenodigd om te discussieren met de voorzitter van de campagne tegen filmdiefstal. Achteraf zeer leerzaam want downloaden blijkt niet illegaal te zijn, maar het delen wel. Voor de meeste Internetters de omgekeerde wereld want 'niet delen' druist in tegen alle download etiquettes. De discussie was kort en hevig en ik heb niet alles kunnen zeggen wat ik wilde zeggen. Gelukkig heb ik een weblog. Hier alsnog mijn hele verhaal: De campagne is een reactieve en paniekerige boodschap uit de entertainment-industrie omdat ze niet snel genoeg kunnen reageren op de markt. Onderling Muziek, Films en Viva's en kranten uitwisselen is al decennia lang geaccepteerd. Autodiefstal niet. Je kunt proberen het gedrag te veranderen. Maar dat gaat je niet meer lukken. Een betere strategie is inspelen op wat de consument wil. Wil je als consument bij blijven en alles kunnen kijken, luisteren en spelen wat je wilt dan heb je een behoorlijk betalende baan nodig. Die hebben de meeste screenagers, de doelgroep, niet. De prijzen van DVD's en muziek zijn hoog maar het aanbod is aanlokkelijk en nauwelijks te weerstaan. Dat betekent dat je keuzes moet maken waarvoor je wel of niet wilt betalen. Op de fora lees je vaak genoeg of ze 'm de moeite van het kopen waard vinden of toch maar downloaden. Idem in de bios bij de trailers. Je ziet aan het succes van Itunes dat consumenten bereid zijn om te betalen, mits redelijk geprijsd. Voor bijv. een Doom 3 wil ik wel betalen. Te goed om zo maar te downloaden. Bovendien heb je een key nodig om 'm op het internet te spelen. Daarnaast lag Doom 3 gelukkig een week na de release in Amerika in de Nederlandse winkels. Het had ook niet langer moeten duren. Neem nu Six Feet Under, een geweldige serie maar de NPS loopt een jaar achter. De verleiding is te groot om 'm niet te pakken als ie voor het grijpen ligt op het internet. Internet is het domein van de consument. Een steeds groter groeiende groep wil zich niet laten dicteren wat ze op welk moment moeten kijken, spelen en luisteren. Indien beschikbaar willen we kijken, spelen en luisteren. Als het beschikbaar is willen ervoor betalen, maar we hoeven er niet voor te betalen. Alle informatie is vrijelijk beschikbaar op internet. Het is niet dat willen stelen. We willen alles en we willen het nu. Dat is blijkbaar even wennen voor producenten omdat zij dat tientallen jaren voor ons hebben bepaald. Als optimist beschouw ik die onevenwichtigheid in de markt als een tijdelijke fase. Met het juiste aanbod, een redelijke prijs en goede marketing is er voor de entertainmentdustrie op het net heel wat geld te verdienen. Pessimisten denken dat het systeem al te veel uit het evenwicht is om zich nog natuurlijk te kunnen herstellen. Overigens vind ik dat de film-industrie zich in een aantal gevallen zelf schuldig maakt aan diefstal of op zijn minst onethische gedrag vertoont. Een voorbeeld is Lord of the Rings: Van de Trilogie zijn er inclusief de nog te verschijnen extended edition van het laatse deel, 7 versies verschenen waar iedere versie weer net iets anders of meer te zien is. Ik ben bang dat er nog een verzamelband komt met drie extra extended editions. Kondig dit nu van te voren aan zodat mensen zelf kunnen beslissen welke versie ze willen kopen. Oplossingen op de korte termijn: Breng filmreleases in de wereld tegelijkertijd uit. Dus niet een DVD uitbrengen in Amerika en dan nog eens de film in Europa. Dat is vragen om moeilijkheden. Zorg ervoor dat alle films tegen redelijke prijs te downloaden zijn. Of hanteer een aangepast publiek omroepprincipe, waar we belasting voor betalen en daar een publieke filmzender voor terugkrijgen waarbij we zelf de films kunnen kiezen. Kijk naar de Telecomwereld. Daar zijn mensen wel bereid om te betalen voor ringtones, screensavers, spelletjes, MMS en I-modediensten. De eerste voorbeelden zijn er al. Half life 2 is te downloaden met Steam van Valve. Ook onstaan in Europa voorzichtig de eerste betaalde downloadsites voor films.

Geen opmerkingen: