dinsdag, september 21, 2004

Shocking goed

shocking.gifHet is volgens mij een mijlpaal in de Nederlandse gameindustrie. Het Nederlandse Guerilla heeft een game uitgebracht dat kan concurreren met de andere topgames van dit moment. Shellshock nam '67 scoort bij de verschillende internationale reviews tussen een 7 en een 8 . Alleen de Nederlandse (p)reviews zijn iets harder in hun oordeel. Een goede indicator voor de populariteit van een spel is het aantal downloads. Een snelle telling met go-supernova leert dat de game momenteel in de top 15 van populaire downloads staat van suprnova met 800 downloads, net achter Conflict Vietnam met 1000 downloads, de grote concurrent van het moment. Dat is een knappe prestatie voor een game die zich op een volwassen publiek richt. Zo kun je, tussen het schieten door, je vermaken in het plaatselijke hoerenhuis. En de 'do it like rabbits'-button lijkt een verrijking van het shooter-genre te worden. Arjan Brussee, Development Director bij Guerilla, mag je dankzij deze game onderhand de Paul Verhoeven van de Nederlandse Game-industrie noemen. En dan moet het meesterwerk Killzone nog verschijnen. Het wordt eens tijd voor een interview in de Kunst-bijlage van de Volkskrant. Datzelfde geldt trouwens voor Jan Paul van Waveren, een van de programmeurs van het prachtig vormgegeven Doom 3. Wanneer gaan de 'kwaliteits'-kranten uberhaupt games serieus nemen? 40% van de games schijnt gekocht te worden door jongeren tussen de 30 en de 39 jaar. [quote] It was a tense moment - stuck in the middle of a deatmatch fragfest was no time to ponder whether or not games should be considered 'art'.. [/quote]

Geen opmerkingen: