vrijdag, januari 14, 2005

hype-rlokale diensten

Via de Future Vision website wil Vodafone haar toekomstbeeld met ons delen. Vooral de mogelijkheden van de 'op lokatie gebaseerde diensten' (LBS) voor consumenten zijn ongekend. Bedrijven kunnen diensten aanbieden die afhankelijk zijn van de plek waar iemand zich bevindt. Want inmiddels beschikken mobieltjes of pda's over relatief goedkope technieken om positiebepaling van consumenten commercieel interessant te maken. Een positie via een mobieltje kun je op drie manieren bepalen: [list=1] [*]via GPS [*]via het mobiele netwerk: via triangulatie dwz plaatsbepaling met drie zendmasten, een kompas en een kaart. [*]via zendertjes in mobieltjes en pda's uitgerust met wifi of rfid [/list] Een voorbeeld in Nederland is Timespots. Het is een digitale reisgids voor Amsterdam met informatie over horeca, evenementen, bezienswaardigheden, attracties, musea, vervoer, parkeergelegenheden. De gids weet waar de toerist zich bevindt en geeft informatie over de omgeving. (zie planet) In Amerika kunnen bezoekers van de Houston Astros via de WIFI-dienst, Road Runner, de statistieken opvragen van de honkballers. (via AG 14-01-2005) Maar het leukst zijn toch de 'op lokatie gebaseerde spelletjes'. Op induce staat een overzicht (via Zesser). Sommige spelletjes waren of zijn ook in Nederland te spelen. Op Deaf03 kon je in Rotterdam 'Can you see me now', de 'reality versie', van het bordspel Scotland Yard, spelen. En de Waag Society speelt de mobile game pilot frequency 1550 Dit is nog maar het prille begin. De Feature heeft een artikel over een 'gekke onderzoeker' die hele wereld wil hype-rlinken via een soort visuele Google. Neem een foto en via 'visual Google' weet je waar je bent. [quote]"A nice rollout example would be a movie guide. If you see a billboard of a movie on a bus, you take a shot of it and then are routed to a relevant site where you can download a trailer or get show times." [/quote]

Geen opmerkingen: