maandag, januari 10, 2005
zoekresultaten Clusteren
In Businessweek staat een verhaal over de te-volgen strategie van Clusty, de redelijk briljante metazoekmachine van Vivisimo die zoekresultaten clustert naar bron, onderwerp, product, grootte van het plaatje, etc. De clustering hangt af van de zoekcategorie.
Volgens sommige analisten moet Clusty, wil ze een mainstream zoekmachine worden, allereerst een niche opzoeken. Kansrijke niches zijn reizen, medicijnen en gezondheidszorg. Nadat Clusty een trouw publiek heeft opgebouwd, kan ze de strijd aan met de grote zoekjongens als Google, Yahoo, Microsoft en AOL.
Volgens Valdez-Perez, oprichter van Vivismo, is er nu al genoeg ruimte voor een nieuwe zoekdienst voor het grote publiek. Zijn strategie is erop gericht om licenties van Clusty te verkopen aan grote consumentenwebsites. De haast van Valdez-Perez is wel te begrijpen want de technologische voorsprong van Clusty is niet zo heel erg groot.
Op web 2.0 maakte Norvig, directeur zoekkwaliteit van Google, bekend dat ook Google een project is gestart om zoekresultaten te clusteren. Het project, genaamd 'named entities abstraction' is erop gericht om meerdere betekenissen van woorden te begrijpen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten