zondag, mei 01, 2005
De krant als one-stop information shop
Staatsgeheim heeft een interessante audiostream van Henk Blanken (zijn weblog is alleen met IE te bekijken), ex-internetchef Volkskrant en nu adjunct hoofdredacteur van Dagblad van het Noorden.
Blanken vertelt over de gemiste kansen van kranten op het web: De classifieds zijn verloren gegaan aan ebay/marktplaats; Ilse is op het web de belangrijkste informatieaanbieder in Nederland met de startpagina's, met web-log.nl en met nu.nl; De huizenmarkt is vergeven aan Funda; Personeelsadvertenties worden geplaatst bij monsterboard; En Google laat zien hoe je met advertenties op het web geld kunt verdienen.
Voor de classifieds, de huizenmarkt en banen zou ik niet zo snel een oplossing weten. Maar persoonlijk zie ik nog wel kansen voor kranten als ze zich gaan manifesteren als one-stop-information-shops waar informatie over actuele onderwerpen op 1 plek wordt geselecteerd, gefilterd en geaggregeerd door journalisten, technologie en lezers. Een aantal voorbeelden:
[list]
[*]Gerelateerd nieuws. De BBC heeft bij haar artikelen gerelateerd nieuws (zie dit voorbeeld) van concurrerende nieuwssites, ander websites en het BBC-archief mbv de zoekmachine van autonomy (blinkx). Met autonomy is het ook mogelijk om gerelateerde video's te vinden van bv het NOS-journaal.
[*]Gerelateerde blogs. Whitelabel.org gebruikt de Technorati API om een kolom toe te voegen met weblogs die een artikel becommentarieren. The annotated NYT aggregeert weblogs die refereren aan de NYT.
[*]Social Bookmarking. Tools als furl en del.icio.us stellen lezers in staat het nieuws op te slaan in categorieen die weer met anderen te delen zijn. Via dit collaborative filtering principe krijgen lezers hints van andere lezers. 'Lezers die dit artikel bookmarkten hebben ook deze artikelen gebookmarkt..'.
[*]Personalisatie. Een voorbeeld is het almaar populairder wordende Findory dat nieuws en weblogs aggregreert en hints geeft obv gelezen artikelen. Een andere mogelijkheid is om via RSS een persoonlijke pagina met nieuws samen te stellen, zoals je kunt zien op paginanieuws en Yahoo News. Of neem een topix.net waarmee ieder willekeurig onderwerp te volgen is via een rss-watchlist.
[*]Zoekmogelijkheden. Google is goed, maar zoekt obv populariteit en niet op kwaliteit (zie Balkenende). Er is nog plaats voor een zoekmachine of aggregatiesite die zoekt in bronnen die op 'kwaliteit' geselecteerd zijn. De Google api biedt daarvoor misschien wel mogelijkheden.
[/list]
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten