zaterdag, mei 07, 2005

gegenereerde spelers content

De ontwikkelingskosten van games swingen de pan uit. De gemiddelde kosten van de huidige games liggen zo rond de 10 miljoen dollar. En de kosten van de next-gen games zullen exploderen. Peter Molineux en Will Wright zoeken de oplossing in 'player generated content'. In de games-industrie hebben veel games al gereedschap om spelers eigen mappen (omgevingen) of games te laten herontwerpen (Mods). De nieuwe games van Will Wright en Peter Molyneux hebben een radicaal andere aanpak: Het maken van content wordt het doel van het spel. GDCTV heeft een videosessie met demo's, waarin Peter Molineux zijn nieuwe games Black and White 2 en The movies demonstreert. Vooral The Movies is een revolutionair concept. Hierin run je een filmstudio waar je filmscripts schrijft, decors ontwerpt, sterren maakt of breekt en je eigen genre film - van horror tot sciencefiction - regiseert. Deze met de game-engine gemaakte films - ook wel machinima's genoemd - zijn uiteraard via het internet te delen. In Will Wright's Spore evolueer je een bacterie tot een galactische beschaving. Hoe die evolutie zich voltrekt is afhankelijk van de fantasie van de speler. Ieder fase in de evolutie wordt namelijk door de speler zelf vormgegeven. De game is een combinatie van o.a. pacman, simcity, populous, civilization en simearth. Uiteindelijk trekt jouw beschaving via het internet erop uit om in het heelal de beschavingen van andere spelers te verkennen. Vooral Spore zou wel eens de Blogger voor de game-industrie kunnen worden. Op de komende E3 worden meer details over beide games bekend.

Geen opmerkingen: