maandag, december 27, 2004

Boekcultuur

consuming.gifTijdens de nationale wetenschapsquiz (ik trap iedere jaar weer in die Wet van Archimedes-vraag) werd ik getriggerd door een opmerking van Maarten Doorman, hoogleraar journalistieke kritiek van kunst en cultuur aan de uva: [quote]"..het mooie van kranten is dat zij het eerste selectiemechanisme zijn van wat er toe doet en wat niet en daarna volgen tv-programmas en dan internet. Het zijn altijd de kranten die een eerste keuze maken en die keuze is bepalend voor wat op de langere termijn bepalend is voor onze cultuur"[/quote] Ik heb het idee dat internet niet meer al te lang op de laatste plaats zal staan en dat internet onze cultuur flink door elkaar zal schudden. Het internet biedt al jarenlang mogelijkheden om boeken op nieuwe manieren te selecteren zonder tussenkomst van journalisten. Amazon en Bol zijn sites met aanbevelingen (liefhebbers van dit boek bestelden ook...) en recensies van amateurs. Nu betalen via internet niet meer eng is en de banken in 2005 een gemeenschappelijk betalingssysteem introduceren, zal bol - als selectiemechanisme voor boeken in Nederland - ongetwijfeld aan invloed winnen. De beste manier om aan een goed boek te komen is nog altijd de mond-op-mond reclame. Door de opkomst van het webloggen en sociale netwerken (friendster, cu2 etc) neemt deze vorm een grote vlucht. Geen betere reclame voor een boek dan een weblogger die enthousiast vertelt over wat hij/zij heeft gelezen. Technology Review heeft een artikel over een onderzoek van Didier Sornette, professor Geophyisica aan de UCLA. Hij heeft onderzoek gedaan naar exogene (adverteren en nieuws) en endogene (sociale netwerken) factoren die o.a. verkooppatronen van boeken voorspellen. Zijn conclusie: Het sociale netwerk is de meest kritieke factor. Boekbesprekingen zijn zo'n belangrijk onderdeel van het webloggen dat er speciale aggregatiemachines zijn ontstaan. Via booktalk van Technoratie of allconsuming kun je lezen welke boeken de moeite waard zijn. Beide websites aggregeren boekbesprekingen van webloggers en recensies van gespecialiseerde boekenweblogs (bv Bookninja). De Technorati Booklist is nog duidelijk in beta. Ze aggregeert momenteel ook nog de reclamelinks die webloggers, als partner van Amazon, op hun site hebben staan. Het is waar in dat bv een Trouw misschien wel de beste boekrecensiesite van Nederland heeft maar net als met het nieuws zullen de traditionele media als print en tv minder en minder de eerste bron zijn om een boek te selecteren. Het sociale netwerk bepaalt meer en meer wat we zullen lezen.

Geen opmerkingen: