dinsdag, september 21, 2004
Shocking goed
zondag, september 19, 2004
Een werkend compressie-wonder.
zaterdag, september 18, 2004
Afbeeldi.jpg (moblog)
Bruiloft terschelling
hehe, eindelijk een moblog-foto. Movabletype bevalt me prima maar ik had nog geen manier gevonden om ermee te mobloggen. Via de gratis online fotodienst Flickr is het nu eindelijk mogelijk om rechtstreeks via mijn mobiel foto's op mijn weblog te posten. Het opzetten van een moblog met flickr is zeer simpel. Het heeft nl standaard interfaces naar de bekendere weblogsoftware. Binnen 20 minuten had ik deze foto gepost. Het is niet zo duidelijk waar je die moblogoptie kunt instellen maar via de help-functie wordt je naar de juiste pagina geleid. Mijn volgende stap naar totale blogvrijheid is Wink, waarmee je een mobiele editie van je weblog kunt maken of rss-feeds kunt lezen.donderdag, september 16, 2004
Mijn radio-optreden als weblogger
Zo dat was vreemd. Zat ik opeens op 14 september in de studio voor Tros Radio Online omdat ik op mijn weblog iets over downloaden had geschreven. Ik was wel een beetje gespannen want mijn laatste mediaoptreden - waar ik, als grapje in Avro's Sportpanorama, met mijn voetbalelftal de toekomst van het Nederlands elftal moesten verbeelden door op een knolleveld te spelen en waar ik pontificaal in beeld kwam met een mislukt hakje - was geen groot succes.
Ik was 'als consument' uitgenodigd om te discussieren met de voorzitter van de campagne tegen filmdiefstal. Achteraf zeer leerzaam want downloaden blijkt niet illegaal te zijn, maar het delen wel. Voor de meeste Internetters de omgekeerde wereld want 'niet delen' druist in tegen alle download etiquettes. De discussie was kort en hevig en ik heb niet alles kunnen zeggen wat ik wilde zeggen. Gelukkig heb ik een weblog. Hier alsnog mijn hele verhaal:
De campagne is een reactieve en paniekerige boodschap uit de entertainment-industrie omdat ze niet snel genoeg kunnen reageren op de markt. Onderling Muziek, Films en Viva's en kranten uitwisselen is al decennia lang geaccepteerd. Autodiefstal niet. Je kunt proberen het gedrag te veranderen. Maar dat gaat je niet meer lukken. Een betere strategie is inspelen op wat de consument wil.
Wil je als consument bij blijven en alles kunnen kijken, luisteren en spelen wat je wilt dan heb je een behoorlijk betalende baan nodig. Die hebben de meeste screenagers, de doelgroep, niet. De prijzen van DVD's en muziek zijn hoog maar het aanbod is aanlokkelijk en nauwelijks te weerstaan. Dat betekent dat je keuzes moet maken waarvoor je wel of niet wilt betalen. Op de fora lees je vaak genoeg of ze 'm de moeite van het kopen waard vinden of toch maar downloaden. Idem in de bios bij de trailers.
Je ziet aan het succes van Itunes dat consumenten bereid zijn om te betalen, mits redelijk geprijsd.
Voor bijv. een Doom 3 wil ik wel betalen. Te goed om zo maar te downloaden. Bovendien heb je een key nodig om 'm op het internet te spelen. Daarnaast lag Doom 3 gelukkig een week na de release in Amerika in de Nederlandse winkels. Het had ook niet langer moeten duren.
Neem nu Six Feet Under, een geweldige serie maar de NPS loopt een jaar achter. De verleiding is te groot om 'm niet te pakken als ie voor het grijpen ligt op het internet.
woensdag, september 15, 2004
Wetenschaps-DVDs
zondag, september 12, 2004
Blogblock
Ik had al een maand last van een kleine blogdip of blogblock. Ik kon me amper er toe zetten andere weblogs te lezen laat staan erover te bloggen. Al dat geneuzel dat er niet toe doet en de tijd die je erin moet steken voor die paar lezers. Maar na het lezen van Simon's post gaat het al weer een stukje beter:
Everything you wanted to know about blogging but were afraid to ask. Een aanrader voor iedereen die wil gaan bloggen of in een blogdip zit.
(via Micro Persuasion)
zaterdag, september 11, 2004
Wedergeboorte WTC
dinsdag, september 07, 2004
Het nieuwe kijken
zondag, september 05, 2004
Xtreme Denker: Paul Davies
Het thema is bekend van de Matrix: "Leven we in een computer simulatie". Smh laat Paul Davies, professor aan het Australische Centrum voor Astrobiologie, aan het woord. Hij gelooft heilig dat ons universum niets meer is dan een grote simulatie.
Je kunt tot deze conclusie komen door je af te vragen waarom ons universum zo bio-vriendelijk is. Dat heeft te maken met de fundamentele krachten in ons universum. Als de waarden van deze krachten een maar klein beetje zouden afwijken dan was leven, gebaseerd op koolstof, niet mogelijk geweest.
Nick Bostrom, filosoof aan de Oxford Universiteit, heeft een hele website aan dit simulatie argument gewijd.
(Dit was een oude nooit geposte post over Paul Davies. NAV de vorige post leek het me nu toepasselijk het alsnog te posten.)
Buiten?aards leven
dinsdag, augustus 24, 2004
Defense Intelligence
Privacy is volgens mij niet zo'n issue in Nederland. Er is ontzettend lauw gereageerd op het nieuws dat de AIVD de mogelijkheden krijgt om te dataminen op bestanden met niet-verdachte personen. Het nieuws heeft 2 dagen aanghouden en sindsdien lees ik er niets meer over.
Naast de privacy-issues, is mijn punt dat de AIVD de beschikking krijgt over een enorme berg data waar ze momenteel amper wat mee kunnen doen omdat er nog geen toepassingen zijn om die gegevens te analyseren. De AIVD zou de dataprofielen en analyses willen maken maken mbv datamining technieken. Ik heb niet het idee dat er nu al bewezen datamining-toepassingen zijn om terroristische activiteiten op te sporen.
Datamining is geen nieuwe techniek. Zie bv neteconomy, een onderneming die software maakt om te speuren naar verdachte banktransacties en die derde is geworden in Intermediair's verkiezing van meest Innovatieve Nederlandse ICT-bedrijf. Of het voormalige Nederlandse Datadistilleries dat nu in handen is van het Canadese SPSS. Dit is succesvolle software omdat duidelijk is waarnaar deze software geautomatiseerd moet speuren; verdachte banktransacties en kansrijke klanten in marketingcampagnes.
Maar wat voor electronische transacties duiden nu op terroristische activiteiten? In de States wordt nog volop defensie-onderzoek gedaan hoe je verdachte relaties kunt vinden tussen niet-verdachte transacties.
dinsdag, augustus 17, 2004
Doom 3
zondag, augustus 15, 2004
Hersenchips
Ik heb al wat verhalen geblogt over brein-computerinterfaces die voornamelijk afkomstig zijn van Amerikaanse onderzoekers. Sybe Rispens laat in zijn stuk in Trouw de experts op dit gebied, de onderzoekers van het Duitse Max Planck Instituut voor Biochemie, aan het woord over Hersenchips aan het woord. Het lukt volgens de onderzoekers al aardig om groepen cellen via een electrode te laten reageren, maar het aansturen van individuele cellen via een chip laat nog even op zich wachten.
dinsdag, augustus 10, 2004
SIGGRAPH 2004
zaterdag, augustus 07, 2004
Wereld Cyber Spelen
vrijdag, augustus 06, 2004
Datamijnen bij de AIVD
zondag, augustus 01, 2004
mobiele sociale software
zaterdag, juli 31, 2004
Afshar update
Er is weer een update op Kathryn Cramer's weblog over het experiment van Shahriar S. Afshar. Zijn tweespletenexperiment meet tegelijkertijd deeltjes en golven (Zie ook een eerdere post). Als het experiment de peerreview overleeft kan de Copenhagen Interpretatie, stammend uit de jaren 20/30 van de vorige eeuw, de geschiedenisboekjes in. Dat geldt ook voor de Vele Werelden Interpretatie. Het 24 juli nummer van Newsciencist.com heeft een coverartikel. (het archief is na registratie 7 dagen gratis toegankelijk)
woensdag, juli 28, 2004
Lobby voor Kerry
dinsdag, juli 27, 2004
doehetzelf-neurofeedback
zaterdag, juli 24, 2004
De vorm van muziek
Read_me 2004
donderdag, juli 22, 2004
Cyberchantage
Engeland's National Hi-Tech Crime Unit (NHTCU) heeft in samenwerking met haar Russische tegenhanger drie mannen in Rusland gearresteerd die worden verdacht van cyber-aanvallen op Engelse goksites. Door DDoS-aanvallen slaagden ze erin de sites plat te leggen. Hierdoor liepen de goksites miljoenen ponden aan inkomsten mis. Dezelfde soort aanvallen zijn uitgevoerd op Australische en Caribische goksites. Op deze aanvallen volgde steevast een email met de eis van 50.000 dollar.
dinsdag, juli 20, 2004
Blinkx
zondag, juli 18, 2004
Aziatische cyberwar
De FT meldt dat Chinese hackers worden beschuldigd van een aanval op Zuidkoreaanse overheidscomputers. Volgens de Korea Times hebben Noordkoreaanse hackers de aanval gepleegd met hulp van Chinese hackers.
De Veiligheidsdienst van Zuidkorea bevestigde woensdag dat 278 computers van 10 overheidinstellingen, inclusief het Koreaanse Instituut voor Defensie Analyses en het Onderzoeksinstituut voor Atoomenergie, zijn geinfecteerd met 2 verschillende programma's die informatie kunnen stelen. De programma's zijn als attachment meegezonden met mailtjes afkomstig uit China.
Het is niet duidelijk of het hier gaat om amateurs of hackers die werken in opdracht van de Noordkoreaanse of Chinese overheid. Chinese hackers zijn al eerder beschuldigd van het inbreken in de computers van de Dalai Lama en de Taiwanese president.
zaterdag, juli 17, 2004
Toch geen informatieparadox?
vrijdag, juli 16, 2004
Een rol als Digitale Bunny
donderdag, juli 15, 2004
Spiderman 2
maandag, juli 12, 2004
Een digilegale wereldbibliotheek
zondag, juli 11, 2004
Magische Jazz avond
dinsdag, juli 06, 2004
Speldefinities
Vnunet.com heeft een artikel over de verschillende genres Massively multiplayer online games (MMORPG's) die je momenteel en binnenkort op het web kunt spelen. Ik vroeg me af of je deze online-werelden nog games mag noemen. Een game heeft voor mij altijd een eind met winnaars en verliezers maar deze 'spelen' kun je tot in het oneindige doorspelen zonder dat er iemand ooit tot winnaar wordt uitgeroepen. Dus heb ik een zoektochtje gemaakt naar 'de definitie van een game'.
Bij wordIQ Dictionary: Definition of Game theory kon ik geen algemene definitie vinden en ook Google heeft geen eenduidig antwoord. Maar dit is wel een leuke: Jesper Ruul geeft een definitie van games in zijn speech die hij heeft gehouden voor Level Up. Aan de hand van 6 criteria legt hij uit waarom Everquest wel een game is en de Sims niet. In het artikel komt, via via, Will Wright, de ontwerper van Simcity en de Sims, aan het woord. Ook hij beschouwt zijn bedenksels niet als games.
[quote]"..Will Wright, claims that they are not games but toys (Costikyan).."[/quote]
Over de definitie van speelgoed maak ik misschien wel eens een andere post.
IT-ontwikkelingshulp
Reuters meldt dat HP, voor scholen in Afrika, een pilot is gestart om het nijpende tekort aan pc's en stroom voor pc's te verhelpen. De computerleverenacier heeft een linux-pc ontwikkeld met 4 toetsenborden en 4 schermen waarop 4 scholieren tegelijkertijd kunnen werken. Het artikel gaat verder in op de problemen die er voor altruistische IT-bedrijven rijzen door in niet-Westerse landen goedkopere pc's en software aan te bieden dan in het Westen.
Eerder al is Microsoft een samenwerking aangegaan met de Thaise overheid voor een landelijk pc-priveproject. De Thaise burgers kunnen voor 40 euro Windows XP en Office kopen. In de Westerse wereld kost deze software al snel een paar honderd euro. De reden achter deze deal was een andere dan van HP, nl. het tegengaan van illegale copieen.
Life Caching
maandag, juli 05, 2004
Transmission
Het NRC heeft een lovende recensie over Transmission, het nieuwe boek van Hari Kunzru. Ik heb nog niets van 'm gelezen maar het NRC wees erop dat hij voor o.a. Wired heeft geschreven en gefascineerd is door de wereld van de computertechnologie. Onder Futurism staan een aantal van zijn artikelen over...
vrijdag, juli 02, 2004
Virtual reality pretpark
woensdag, juni 30, 2004
Breedband sex
De porno-industrie loopt bijna altijd voorop als het gaat om op een nieuwe manier, via het web, geld te verdienen.
Volgens mij is de MILFhunter een van de eerste commerciele en meest populaire videoblogs. Het zijn videoverslagen over moeders die Hunter het bed in praat incl. de bedscenes. Ik weet niet hoe authentiek de verslagen zijn maar als het nep is dan wordt er beter geacteerd dan in de gemiddelde pornofilm. Het is een mooi voorbeeld van hoe je met weinig middelen en een goed idee, grappige en originele (porno)video's kunt maken.
Wired heeft een verhaal over virtuele breedband sex. De eerste interactieve apparaten om met anderen sex te hebben, via het internet, komen er aan.
zondag, juni 27, 2004
De gedecentraliseerde toekomst
Social networking, Web services, Blogging and syndication, Next-generation email, Digital identity, Collaboration tools...Digital content distribution zijn een greep uit de onderwerpen die op het congres SUPERNOVA 2004 ter sprake zijn gekomen.
Gemist? Op het weblog van Supernova 2004 zijn de presentaties en discussie te lezen. Een quote:
[quote]The Internet is not the end. It's a starting point. What we really want is not a new kind of intermediate point. What we really want is everything to connect to everything else. Devices want to talk to other devices. People want to work with other people. We want to get the network everywhere so everyone can leverage the value of the network. - Kevin Werbach -[/quote]
woensdag, juni 23, 2004
Je toekomst als zwart gat
dinsdag, juni 22, 2004
SMS-coaching
woensdag, juni 16, 2004
Een nieuw denkspel
Een team van de Universiteit van Washington heeft een nieuwe manier gevonden om spelletjes met het brein te spelen. Electroden pikken motorische signalen van het brein op waardoor een patient een simpel computergame kan besturen.
Deze brein-machine interface maakt gebruik van electrocorticografische signalen (EcOG). Dit soort brein-machine interfaces maakte tot nu toe gebruik van EEG-signalen. Volgens de onderzoekers is het verschil tussen een EEG en EcOG te vergelijken als het verschil tussen een F16 en het vliegtuig van de gebroeders Wright.
dinsdag, juni 15, 2004
Een doemscenario minder
Eindelijk eens goed nieuws uit het verdoemhoekje. Noorderlicht Nieuws bericht dat Eric Drexler, nanoprofeet, afstand neemt van zijn doemscenario.
In zijn boek Engines of creation uit 1986 schetste hij het scenario dat de aarde ooit vernietigd zou kunnen worden door virusachtige nano-botjes, de zgn. grey-goo.
Deze nanobots zijn technisch nog niet mogelijk en bovendien te voorkomen door wetgeving, aldus Drexler. Zoals ik al eerder blogde, is ook Bill Joy voorstander van een betere regulering van het onderzoek naar nanotechnologie in Amerika.
zondag, juni 13, 2004
Science Fiction museum
Door het EK komt van het bloggen niet zo veel terecht. Met moeite kan ik me na elven wegrukken van de tv. Het gaat wat makkelijker als ze die prahlamsingh? blijven uitnodigen bij villabvd. Het bloggen zal dus de komende maand op een laag pitje staan.
Anyway. In Seattle hebben ze net een Science Fiction Museum and Hall of Fame geopend.
(via Boing Boing)
zaterdag, juni 12, 2004
Videoblog camcorder
vrijdag, juni 11, 2004
E3 Terugblik
dinsdag, juni 08, 2004
Doom (2x)
Worldchanging heeft een interview met een van de opstellers van de fameuze Pentagon studie over een abrupte klimaatverandering. Dat rapport waarin volgens een van de scenario's Nederland onder de zeespiegel verdwijnt.
Bill Joy pleit in de New York Times voor regulering van het onderzoek naar biotechnologie en nanotechnologie. Het onderzoek (in Amerika) wordt nu te veel gedreven door het vrije marktmechanisme. De vrije markt is een systeem waar iedere uitkomst, slecht of goed, mogelijk is. Een enkele slechte uitkomst, als gevolg van riskant maar in potentie winstgevend onderzoek kan volgens hem epidemische, onomkeerbare gevolgen hebben. (en niet alleen voor Amerika)
zaterdag, juni 05, 2004
Mobiele Post-it's
vrijdag, juni 04, 2004
Game Cartoons
Als je van games houdt dan moet je deze Cartoons bekijken op Buzzcut. De strips zijn een soort Fokke en Sukke in gameland. Ze zijn gemaakt door Professor Barry Atkins, onderzoeker van computer- en videogames.
Gaia op oorlogspad
woensdag, juni 02, 2004
De Vierde golf
dinsdag, juni 01, 2004
Het verleden van de toekomst.
maandag, mei 31, 2004
weblogtracking
zondag, mei 30, 2004
Datamining en de overheid
vrijdag, mei 28, 2004
Transhumanisme
Locatiebewuste apparaten
Wat kunnen we verwachten van apparaten die 'weten' waar ze zijn? TheFeature heeft een interview met William J. Mitchell, directeur van het MIT Media lab.
"I think what designers and writers need to do is paint really compelling pictures of possible futures in very human terms so that the public debate can really evolve at a high level in a sophisticated way. We must understand the relationship between these rather abstract technologies and our everyday lives."
Nu nog even dat 'painten', 'human terms' en 'compelling' onder de knie (en publiek) krijgen.
(via Boing Boing)
woensdag, mei 26, 2004
DHS en datavisualisatie
dinsdag, mei 25, 2004
Het Dali jaar
zaterdag, mei 22, 2004
Scopeware en de cyberbody
zondag, mei 16, 2004
Mijn Fotoblog is live!
EyeBlog
EyeBlog is een videoblogtool dat gesprekken opneemt zodra je oogcontact hebt met een gesprekspartner. Die oogcontactsensoren en de camera zijn verwerkt in een bril. Een voordeel is dat je tijdens een gesprek geen gedoe hebt met een handcamera. Dat leidt alleen maar af.
Maar wat doe je als allebei met Eyeblog het gesprek wilt opnemen? Wil de een het gesprek opnemen dan moet de ander eerst zijn bril afzetten als hij begint te praten. Als ze nu nog een sensor inbouwen die de bril automatisch omhoog doet als je begint te praten, een EyeOpener, dan werkt het weer wel. Of ze moeten gewoon geen donkere glazen gebruiken.
Het is een spin off van het :: human media lab :: van Queens, waar Roel Vertegaal directeur is. Op de site van Noorderlicht radio staat een interview met hem.
(via Boing Boing)
zaterdag, mei 15, 2004
MovableType 3.0
vrijdag, mei 14, 2004
Arthur C. Clarke Award
donderdag, mei 13, 2004
Mr Knowitall
dinsdag, mei 11, 2004
Metafysische hersenkrakers
Geinig, een linkdump van Online Papers in Filosofie met het motto you think, we link. Na een jarenlange populair wetenschappelijke studie in QM hoop ik onderstaande papers nog enigszins te begrijpen. Ik weet zeker dat ik niet de enige liefhebber in Nederland ben die van dit genre houdt, vandaar de linkjes. Ik wacht nog even met lezen totdat er meer duidelijkheid is over het Afshar experiment.
Allan Hazlett, Two Arguments in Defense of Impossible Worlds
Hilary Greaves, Understanding Deutsch's probability in a deterministic multiverse
Michael Esfeld, Quantum entanglement and a metaphysics of relations
Michel Janssen, Relativity
zondag, mei 09, 2004
Ned (erlandse) Art
zaterdag, mei 08, 2004
Sem@code
vrijdag, mei 07, 2004
Cyberwar
Velvet-Strike
woensdag, mei 05, 2004
Superbieb
In Business week een interview met Larry Page, een van de oprichters van Google. Google's doel: "Understand Everything". Het woord superlibrary is gevallen! Conspiracy theorists start your engines! http://www.google.com/blog/ (van Ben Hammersley's Dangerous Precedent)
Dit is de toekomstvisie die ik met die linkjes probeer duidelijk te maken; Via foto- en videomobieltjes zetten wij, bloggers, binnenkort alles, wat ons 'buiten op straat' interesseert, op het web. Dat wordt naast o.a. email en sms en weer geindexeerd door Google. Als die informatie voor anderen interessant genoeg is, willen ze daarvoor eventueel betalen en via een nog te realiseren systeem van Google komt dat geld weer bij de 'dataleverancier' terecht. Google wordt de Central Intelligence Corporation (CIC) uit Snowcrash. Dit klinkt misschien enger dan het zal zijn.
next-gen game graphics
Net voor de E3 2004 staat in ACM Queue een artikel over de geschiedenis van en de aanstaande revolutie in game graphics en de concepten die ons naar de volgende generatie gamecomputers moeten leiden. Een nogal technisch artikel, bedoeld voor degene die wil weten wat o.a. shaders en rendering pipelines zijn. Dit was alles wat ik wilde weten:
"Today's game systems expend around 10 GPU cycles per vertex on average; the next generation will be able to expend 100 or more. This amount of processing per pixel will allow shading effects as complex as those we see in special-effects-rich feature films or animated films such as those produced by Pixar Studios."[..]"Not so long ago, cinematic-quality renderings took hours to complete; with the advent of next-generation game systems, images approaching that quality will be generated at 60 frames per second."
Kortom mooier, sneller, beter..
zaterdag, mei 01, 2004
Oude Romeinen in 3D
Abonneren op:
Posts (Atom)